Saturday, January 14, 2012

SAYA PEMALAS? TAK LA! ini buktinya...



Bukti sesorg itu bukan pemalas :

1.

biasa la.. online 24jam.. yela.. online 1jam rasa mcm 1minit.. tapi belajar 1minit dah rase berjam2 lamanya... kan2,,
*mcm ckp diri sendiri je... hik3

2. 
dia mampu meng update ape saje yang berlaku pada dirinya.. tak kira la siang ke malam ke... yeah.. rase mcm nak share  je dengan semua org... sama la kite.. *give me five (padahal diri sendiri je) hehe =)

3.

okay, ini bukti ke 3.. for sure blog sentiase di update.... walaupun dalam keadaan yg tenat or sakit... wow! ini melambangkan anda seorg yang rajin, tabah.. yela walaupun dalam keadaan sakit.. tetap update blog! tahniah! konsisten dan mcm2 la nilai positif yang sebenarnye ade pada anda! =) 
*terase la pulak dgn statement ni... mcm yg sedang ana lakukan sekarang.. hehe tp xde la selalu update.. baru je nk menceburi bidang ni

4.
haha luangkan masa depan lappy untuk main game smpai level master?? ape ade hal.. alarh... boleh je luangkan 1 hari suntuk.... hahaha ini la bukti ke 4 yang sy seorg yang rajin. smpai makan pun boleh lupa la di buatnye hehe

5
ini juga bukti yang sy seorg yang rajin.. haha tgk tv berjam2.. lepas 1 cerita.. 1 cerita lagi.. 1cerita dah ambil masa dekat 1jam... mungkin lebih... kalau tgk 5 cerita??? da berapa jam la di luangkan???

bnyk lagi bukti2 boleh d tunjukkan "saya seorang yang rajin lah!"
point sekarang.. mcm ne nak salurkan sikap2 positif ni kearah yang lebih baik?? argh... persoalan disitu..
seperti :

leceh kan??? okay.. tetibe bukak2 la majalah.... mereka memberi solusi

  1. Ambil sebatang pen dan kertas.. tulis misi anda! serta selitkan sekali kebaikan jika anda teruskan misi ini.. dan keburukan sekiranya anda tidak melakukan misi tersebut. jika anda telah lakukan ini! tahniah.. kira anda sudah pun melakukan 3 kaedah
  • KAEDAH 1: Anda telah menghasilkan "faktor menarik" dimana anda menghasilkan enzim untuk menarik diri anda supaya menyempurnakan misi =) 
  • KAEDAH 2: Anda juga telah berjaya menghasilkan "faktor menolak" iaitu bagi menolak anda terus kedepan bagi melaksanakan misi tersebut! 
  • KAEDAH 3: Dengan melekatkan pada tempat yang mudah untuk anda lihat misi tersebut.. akan memudah kan minda separa sedar itu.. menerima masej tersebut dan terus masuk ke hati =)
well done! huhu nmpk mcm senang...  selepas itu

   2. Simple je.. nmpk mcm xde kena mengena pun.. tapi...ia memberi impak yang besar.. next ialah... cuba
       lihat ke arah meja belajar anda dan sekelilingnya.. adakah ia cukup kemas?? jika tidak.. jum kita
       jalankan misi mengemas.. hehe

 done!

  3. Apabila suasana tempat untuk kita belajar menjadi kemas dan teratur... minda kita tidak akan rasa
      berserabut =) insyaallah kemalasan pasti akan terluput. =)

*P/S: pernah tak anda menaiki kereta api??? (kalau tak pernah selamat mencuba ya.. hehe )
  perasan atau tidak... kereta api pada mulanya bergerak dengan perlahan.. lama kelamaan ia akan meluncur
  dengan lajunya.

Pada mulanya, mungkin "teknik 7 minit pertama" membebankan jadi kita kena la tingkatkan semangat serta kuatkan azam kite dengan berjanji pada diri sendiri.. bahawa anda akan fokus sefokus2nya, rajin serajin2nya dan minat seminat2nya bagi melakukan misi tersebut. insyaallah kita akan berjaya =)

*Apabila janji telah tertunai, anda lihatlah sendiri nanti hasilnya. Kereta api sudah berjalan ke depan,
momentum telah pun terhasil, tenaga sudah pun meletus, dan sekarangnya masa untuk memecut laju ke arah matlamat. insyaallAH



#ILHAM DARI MAJALAH GEN-Q =)








No comments:

Post a Comment

LIKE THIS ON FB

There was an error in this gadget