Friday, January 27, 2012

wanita yang terbaik


The advantage of coming early to class

ASSALAMUALAIKUM AND HELLO EVERYONE =)

OKAY..here, I want to share about the advantages of coming early to class =)
before that i want to give credit to my lecturer coz.. "perli habis time ni" haha that's my fault hehe sorry miss

  One of the main advantages of coming early to class is you have the front seats

when you have front seats, you can have better view of lecture. Therefore, with a better view you will have better focus to the lecture =)
*yes, i came late that day.. but i still get the front seat yeah (^-^)v


 Apart from that, the other advantage of coming early to class is you will be able to revise lesson before the lecture starts. this will make you understand the topics better that are delivered during the lecture. Besides that, you will fully be prepared of the qiuz or test that might be carried out. hence, coming early to class gives you time to revise the lesson =) 

Other than that, you also will not miss any parts of the lesson =)
then the teacher or the lecturer will have good impression toward you.

that's all =) 

UiTM Cipta Malaysia Book of Record! By Kamarul Azhar Maarof - 20 Dec 2011


Debat222
Di penghujung tahun 2011 ini, Universiti Teknologi MARA (UiTM) sekali lagi mencatat sejarah tersendiri apabila berjaya melaksanakan perdebatan Bahasa Melayu ala perbahasan Parlimen selama 222 jam, 44 minit, 12 saat tanpa henti bertempat di Anjung Sri Budiman.
Dekan Fakulti Pendidikan UiTM, Prof Madya Dr Izaham Shah Ismail berkata, Program Debat Bahasa Melayu 211 Jam Tanpa Henti itu telah berjaya mencapai kejayaan tempoh perdebatan selama 222 jam melebihi sasaran awal sekretariat iaitu 211 jam.
Tempoh perdebatan dipanjangkan kepada 222 jam atas permintaan yang menggalakkan daripada banyak pihak yang ingin turut serta dalam menjayakan program anjuran UiTM dengan kerjasama Kumpulan Utusan ini.
Program debat bahasa Melayu itu bermula dari 24 November dan berakhir pada 3 Disember lalu. Rekod baru yang dicipta menerusi program Debat Bahasa Melayu 211 Jam Tanpa Henti itu berakhir pada jam 3.49 petang di sesi pendebatan sidang yang ke-222.
Perdebatan dalam mengangkat dan memperkasakan bahasa Melayu ini haruslah dipertahankan agar tidak hilang ditelan zaman, sekaligus menjadi lambang warisan bangsa pada masa akan datang.
Tahniah diucapkan kepada UiTM, Kumpulan Utusan Melayu, sekretariat-sekretariat, para peserta dan mereka yang terlibat dalam menjayakan program ini.

Debat2222

Wednesday, January 18, 2012

CUBA UNTUK DIAM!

nak tahan marah punya pasal... haha terdiam terus.
kadang2 terfikir jugak KENAPA SUSAH SANGAT NAK MINTA MAAF?
adekah bila kita minta maaf kat seseorang tu akan buatkan kita mati??
TAK kan??
okay... ape pulak function gmbr hiasan kat atas tu kan???
tu untuk org yang tgh marah... huhu
untuk org yang sedang marah pulak
#TIPS 1
Better diam la dari bercakap dgn org yang kita tgh marah...
well kita kan manusia... tak pernah lepas dari buat salah..
jadi takut2 tersalah ckp...
#TIPS 2
Kalau dah tak boleh tahan sgt marah tu.. jangan duduk dekat lagi dgn org tu...
sbb nanti kita jugak yang tertekan kan??
#TIPS 3
Marah kan je la balik orang tu...
#TIPS 4
pukul kan aje org tu... pandan muka dia.. sape suruh buat kita marah kan?
#TIPS 5
lepas kan marah anda tu dengan baling semua barang yg di sygi...
#TIPS 6
jangn ikot tips aku yang ke #2 #3 #4 #5 tu.. hahaha
terima kasih kerana membaca =)


SELAMAT TAHUN BARU CINA =)
p/s: maaf kalau ada silap dan salah.

Saturday, January 14, 2012

SAYA PEMALAS? TAK LA! ini buktinya...



Bukti sesorg itu bukan pemalas :

1.

biasa la.. online 24jam.. yela.. online 1jam rasa mcm 1minit.. tapi belajar 1minit dah rase berjam2 lamanya... kan2,,
*mcm ckp diri sendiri je... hik3

2. 
dia mampu meng update ape saje yang berlaku pada dirinya.. tak kira la siang ke malam ke... yeah.. rase mcm nak share  je dengan semua org... sama la kite.. *give me five (padahal diri sendiri je) hehe =)

3.

okay, ini bukti ke 3.. for sure blog sentiase di update.... walaupun dalam keadaan yg tenat or sakit... wow! ini melambangkan anda seorg yang rajin, tabah.. yela walaupun dalam keadaan sakit.. tetap update blog! tahniah! konsisten dan mcm2 la nilai positif yang sebenarnye ade pada anda! =) 
*terase la pulak dgn statement ni... mcm yg sedang ana lakukan sekarang.. hehe tp xde la selalu update.. baru je nk menceburi bidang ni

4.
haha luangkan masa depan lappy untuk main game smpai level master?? ape ade hal.. alarh... boleh je luangkan 1 hari suntuk.... hahaha ini la bukti ke 4 yang sy seorg yang rajin. smpai makan pun boleh lupa la di buatnye hehe

5
ini juga bukti yang sy seorg yang rajin.. haha tgk tv berjam2.. lepas 1 cerita.. 1 cerita lagi.. 1cerita dah ambil masa dekat 1jam... mungkin lebih... kalau tgk 5 cerita??? da berapa jam la di luangkan???

bnyk lagi bukti2 boleh d tunjukkan "saya seorang yang rajin lah!"
point sekarang.. mcm ne nak salurkan sikap2 positif ni kearah yang lebih baik?? argh... persoalan disitu..
seperti :

leceh kan??? okay.. tetibe bukak2 la majalah.... mereka memberi solusi

  1. Ambil sebatang pen dan kertas.. tulis misi anda! serta selitkan sekali kebaikan jika anda teruskan misi ini.. dan keburukan sekiranya anda tidak melakukan misi tersebut. jika anda telah lakukan ini! tahniah.. kira anda sudah pun melakukan 3 kaedah
  • KAEDAH 1: Anda telah menghasilkan "faktor menarik" dimana anda menghasilkan enzim untuk menarik diri anda supaya menyempurnakan misi =) 
  • KAEDAH 2: Anda juga telah berjaya menghasilkan "faktor menolak" iaitu bagi menolak anda terus kedepan bagi melaksanakan misi tersebut! 
  • KAEDAH 3: Dengan melekatkan pada tempat yang mudah untuk anda lihat misi tersebut.. akan memudah kan minda separa sedar itu.. menerima masej tersebut dan terus masuk ke hati =)
well done! huhu nmpk mcm senang...  selepas itu

   2. Simple je.. nmpk mcm xde kena mengena pun.. tapi...ia memberi impak yang besar.. next ialah... cuba
       lihat ke arah meja belajar anda dan sekelilingnya.. adakah ia cukup kemas?? jika tidak.. jum kita
       jalankan misi mengemas.. hehe

 done!

  3. Apabila suasana tempat untuk kita belajar menjadi kemas dan teratur... minda kita tidak akan rasa
      berserabut =) insyaallah kemalasan pasti akan terluput. =)

*P/S: pernah tak anda menaiki kereta api??? (kalau tak pernah selamat mencuba ya.. hehe )
  perasan atau tidak... kereta api pada mulanya bergerak dengan perlahan.. lama kelamaan ia akan meluncur
  dengan lajunya.

Pada mulanya, mungkin "teknik 7 minit pertama" membebankan jadi kita kena la tingkatkan semangat serta kuatkan azam kite dengan berjanji pada diri sendiri.. bahawa anda akan fokus sefokus2nya, rajin serajin2nya dan minat seminat2nya bagi melakukan misi tersebut. insyaallah kita akan berjaya =)

*Apabila janji telah tertunai, anda lihatlah sendiri nanti hasilnya. Kereta api sudah berjalan ke depan,
momentum telah pun terhasil, tenaga sudah pun meletus, dan sekarangnya masa untuk memecut laju ke arah matlamat. insyaallAH



#ILHAM DARI MAJALAH GEN-Q =)








PERINGATAN UNTUK JARI????

Manusia dicipta oleh Allah s.w.t mempunya 5 jari tangan kanan dan 5 jari tangan kiri. Jika difikirkan dengan akal yang diberi, kita akan mendapati di sebalik jari itu... tersimpan peringatan untuk kita... =) mari kite ambil tangan kanan dan letak d meja.. cube perhatikan... *P/S: saje nak share.. copy and paste je



  • Jari IBU : Jari yang besar dan pendek. Lambang kematangan dan kehebatan, juga simbolik kepada orang yang banyak pengalaman sehingga boleh dijadikan pakar rujuk. Peringatan untuk kita supaya kita menjadi manusia berguna dan membimbing masyarakat sekeliling ke arah JALAN YANG BENAR IAITU AGAMA ALLAH S.W.T.
  • Jari TELUNJUK : Jari yang mengungkap satu dan keEsaan Allah s.w.t ketika solat. jar ini melambangkan ketokohansebagai penunjuk dan menjadi contoh teladan kepada kita supaya SENTIASA TERTUNJUK KE ARAH JALAN YANG  BENAR TANPA BERSELINDUNG DISEBALIK MAKSIAT.
  • Jari HANTU : Jari yang paling panjang. Zaman remaja ditinggalkan dan alam dewasa menjengah. pada peringkat ini.... sekitar 30-an kehidupan kita mula stabil... tetapi... patut beringat kerana bermula la "hantu2" yg cuba mengacau... seperti hantu ego, hantu hasad dengki dan mcm2 lagi... untuk menghidarinya TINGKATKAN LAH AMAL IBADAT =D
  • Jari MANIS: Manisnya jari ini apabila tersarung sebentuk cincin. Ini melambangkan kehidupan manusia apabila masuk ke alam remaja. Disebalik kemanisannya, tersimpan cabaran dan dugaan. Juga telah dipertanggungjawabkan segala amalan yang wajib. Ketika inilah kita diperingatkan untuk "AMAL MAKRUF NAHI MUNGKAR" dengan sbnr2nya
  • Jari KELINGKIN : Kecil dan kerdil. Lambang manusia bermula dari kecil. saat ini mengingatkan kita pada usia kanak2 yang mentah dan perlu dibimbing. Bagai pepatah "MELENTUR BULUH, BIARLAH DARIPADA REBUNGNYA"





*sumber dari majalah gen-q jum baca sama.. =)

LIKE THIS ON FB

There was an error in this gadget