Friday, October 25, 2013

RASA DIRI TERANCAM. KEAMANAN? MUNGKIN TIADA...

TAK SELAMAT DAH!!!

Zaman sekarang duduk negara sendiri pun rasa tak selamat. Tengok la baru-baru ni kes pegawai bank di tembak, mati macam tu je. Lepas tu pengawal keselamatan bank tu sendiri yang tembak pulak tu. 
(kalau dah orang dalam sendiri pun tak boleh percaya. so, nak percaya siapa?)
Ha? apa semua ni? 
mudahnya orang sekarang guna senjata api. Lepas tu kes pegawai kastam mati ditembak di lampu isyarat?
wah.. aku duduk dekat mana sekarang?
dah macam apa dah sekarang punya kes. 
Apa yang aku rasa sekarang ialah ini mesti ada kaitan dengan tekanan perasaan. Orang sekarang memang merbahaya. Apa yang membuatkan manusia sekarang seperti tiada hati??
mungkin ini ada kaitan dengan :

1) wang?
yela, bila terlalu terdesak.. akal yang sihat pun boleh merundum jatuh dan fikir apa cara sekali pun untuk dapatkan wang. so, diorang dah tak kesah la apa yang diorang buat tu salah or betul asalkan duit dan kekayaan jadi milik diorang.

2) Dendam?
Mungkin terlalu berdendam sehingga hilang akal warasnya.

3)Tamak?
Dengan mendapatkan tawaran yang lumayan membuatkan mereka hilang pertimbangan sehingga lupa yang kita ni duduk kat negara malaysia yang ada undang2.

4)media?
pengaruh media sekarang aku rasa agak melampau la. terutama untuk kanak2 mereka ni ibarat kain putih. so, korang2 yang kat luar tu tak rasa bersalah ke buat filem or lagu or apa2 yang berusurkan keganasan dan tidak sopan? walaupun korang belum jadi parent korangkan ada akal yang waras cuba la elakkan dari buat contoh yang tak baik macam ni. haih.. yang dah bergelar ibubapa pulak, tak rase bersalah ke bawak anak2 tengok filem yang tak ade nilai moral yang boleh kita selitkan. mungkin ada! tapi aksi terlebih ada la! *heh! mungkin rasa hebad la tu

5) agama?
mungkin kurang didikan agama sekarang ni. Budak2 sekarang mana la nak dengar ceramah apa bagai. So, macam mana kita nak buat untuk budak2 ni berminat untuk belajar agama? itu kita la kena fikir sendiri. 

entah la dunia sekarang. takut dah nak keluar rumah pon ade jugak.

No comments:

Post a Comment

LIKE THIS ON FB

There was an error in this gadget